Sunnuntaiklassikko

Minä en tiedä, kuuluisiko näissä sunnuntaiklassikoissa soittaa pelkästään pop/rock-genren musaa. Olen aina ollut vähän sentyyppisen musan ulkopuolella. Kuuntelen kyllä, mutta en mitenkään erityisesti ole koskaan haltioutunut tai fanittanut yhtään bändiä tai biisiä nuorenakaan.

Sen sijaan Manhattan Transfer sai minut liekkeihin 80-luvulla, eikä rakkauteni (suhteellisen kevyeen) jazziin kai sammu koskaan. Vielä intohimoisemmin suhtaudun scat-laulun taitajiin. Tämän joukon yhtenä supertähtenä loistaa ikuisesti Ella Fidzgerald. seuraavassa kaksi suosikkiani 1983 Grammy-juhlissa yhdessä klassikkokappaleessa How High The Moon:

Bonuksena vielä Manhattan Transfer ja Birdland Japanin kiertueelta 1986. Birdland on  toimiva ja kuuluisa jazzklubi New Yorkissa. Se on alunperin nimetty jazzlegenda Charlie ”Bird” Parkerin lempinimen mukaan.

21 comments

  1. Helsinkiin avattiin tovi sitten myös Birdland -niminen jazz-clubi! Koska mennään?

    • Aaah! Oletkos jo käynyt? Koskahan mä muka Hesaan pääsisin… Mutta hei Tampereellahan on Paapan kapakka!Sinne?😉
      PS Toistaiseksi viimeinen Kilon paloina pe 12.11. klo 19. Eilen sinne oli enää 15 tyhjää paikkaa. Varaanko sulle?

      • Hanna

        Siis apua, tällänen mä oon! Täysin oon unohtanut koko Kilon palat enkä nyt tiiä vielä onko mulla tuolloin töitä! Ja varmaan ne paikatkin mäni jo. Itku ja parku!
        Paapan kapakkaan sit ainaski reffit tän talven aikana (nyt voi kai sanoa talvi kun kerran lunta kuuleman mukaan tuprutteli Tampereen ja Helsingin välillä) jos et Helsinkiin kerkiä. Suunnitellaan!

    • Apua, kävin sen Hesan Birdlandin nettisivuilla. Pakko päästä, ihan pakko!! Kun/jos tulen Hesaan ilmoitan sulle🙂

  2. Siis Krisu, jaan täysin innostuksesi jazziin! Olen sitä aika paljon soittanutkin, Ellaa, Sarahia yms., mutta miten olen saattanut unohtaa Manhattan Transferin, joka on vieraillut Porin jazzeillakin vuonna kirves ja kivi. Pori on koulu ja urakaupunkini, joten ei elämää ilman jazzia ja…jäkistä;-)

    Parhaan jazzkokemuskeni olen elänyt Irlannin Galwayssa, jossa vanhat herrat soittivat upeasti vanhaa jazzia, ei mitään uutta ja kokeilevaa.

    Ja nyt otan teetä muumimukiini ja laitan Manhattan Transferin soimaan…Kiitos!

    • Ihan mahtavaa, mehän saadaan porukka kasaan ja miitti Porijazzeille ensi kesänä! Ole hyvä vaan😉 Minä menen tyhjentämään kolmannen pesukoneellisen, laitan neljännen pyörimään, otan kahvetta muumimukiini ja siirryn perunankuoripaistoksen ystävien pariin🙂

  3. Täällä kolmas jazzi-fani! Enpäs tiennytkään että Transferit ja Ella olivat esiintyneet yhdessä.Hyvä valinta!

  4. Koska Ella mulle suurin jazzlaulaja, niin tmähän kelpasi hyvin. Ja niin hyvä Manhattan Transfer onkin, Ella vie voiton.

    Ei sunnuntaiklassikoissa ole genrerajoitusta!

  5. Sunnuntaiklassikoissa ei ole mitään genrerajoitusta, se juuri on parasta, tutustuu eri musiikkilajeihin ja esiintyjiin.

    Ella on The Lady ja Manhattan Tarnsferkin alkaa kivuta sinne klassikoiden joukkoon. Nautittavaa kuultavaa ja ihanan näennäisen vaivatonta.

  6. Jes!!! Molempia fanitan!
    Onko kilot karisseet?

  7. Todella loistava löytö tuo Ellan ja Manhattan Transferin yhteissessio! Ilmoittaudun klubiin, diggaan niin Ellaa kuin yhtyettäkin (jolla on muuten upea sivusto —> http://www.manhattantransfer.net/main.html Esimerkiksi Tour Dates nostaa esiin Route 66 -kyltin.🙂

    Sunnuntaiklassikoissa on parasta juuri yllätyksellisyys, koska valintojaan esittelevät sukeltavat musikkilajien kaikilla osa-alueilla. Olen porukan ansiosta löytänyt lukemattomia hienoja biisejä, bändejä, artisteja ja teoksia. Toki välillä on vastassa ollut tuubaakin, mutta kysehän on makuasioista.

    • Kiitos ja tervetuloa jazzklubiin😉 MT:llä on hienot sivut, linkitin tuohon postaukseenkin ne. Ja ihan totta, makuasioista on kyse. Mua vaan välillä harmittaa, että ihmiset ei kuuntele muuta kuin poppia ja rokkia. tai heviä. Klassista ei Suomessa tunnu kuuntelevan kukaan. Keski-Euroopassa pidetään kesäisin klassisen musiikin puistokonsertteja, jotka ovat täynnä väkeä lapsiperheitä myöten.

  8. Hieno kappale, mulla on yks MT:n levy ja tämä just siinä, monesti kuunneltu on ja vieläkin iskee.

  9. Olen nähnyt Manhattan Transferin ainakin kaksi, mutta saattaa olla kolme kertaa livesti ja nimmaritkin on😉 Että sillei. Lähden ehdottomasti Poriin jazzailemaan kanssanne.

    Ja sun munakuvat saa pesäidean: http://design-milk.com/breed-retreat-by-frederik-roije/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DesignMilkArchitecture+%28Design+Milk%3A+Architecture%29

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

