Kuvien siirtopäivä

Sain jo kesällä Mieheltä lahjaksi uuden ja kätevänkokoisen ulkoisen kovalevyn, jota voisin  myös helposti kuskata mukana, se kun ei tilaa vie eikä painakaan paljoa. Kesäinen pc:n vaihto maciin aiheutti merkillisiä ’ongelmia’, joita ei etukäteen tullut ajatelleeksikaan, mm. nämä ulkoiset kovalevyt toimivat joko macin tai pc:n kanssa. Vanhempi ulkoinen kovalevyni kyllä antaa kuvia macille, mutta ei anna tallentaa sinne mitään macin kautta. Se pitäisi tyhjentää ja formatoida (taijotain), että se toimisi kunnolla macin kanssa, ja sitten taas ei olisi mitään varmuustallennuspaikkaa, joka olisi windows-yhteensopiva? Yhtä hässäkkää, en minäkään ymmärrä, hei.

ulkoinen-kovalevy

Mutta siis sain kesällä toisen ulkoisen kovalevyn ja tämä oli tarkoitus  saada toimimaan mac-läppärini kanssa. Se ei nyt ihan niin mennyt ja lopulta vein vekottimen töihin, jossa nuori ja innokas  ’helpdesk’ alkoi selvittää maxtorin saloja, s-postit lähtivät Ameriikkaan asti ja kaikki vastaukset ja kysymyksetkin sen puoleen olivat kyllä minulle ihan täyttä kiinaa, että käännyinpäs täysin oikean henkilön puoleen.

Maxtor ja läppärini ovat olleet kavereita jo varmaan lokakuusta lähtien. Ainoastaan oma saamattomuuteni …no vähän on ollut tuota työntynkääkin… on estänyt minua varmuuskopioimasta kuvia ulkoiselle kovalevylle. Urakka alkakoon, voikaa (ajankohta huomioiden 😉 ) paksusti!


5 comments

  1. Huh, kuullostaa monimutkaiselta kaikki nämä toiminnot..
    Mulle on ehdotettu ulkoista kovalevyä, jotta saisin kuvani siihen laitettua. Eli sekin on hankintalistalla.

  2. Viisas teko. Minulla on kaksikin ulkoista kovalevyä.
    Molemmissa kuvatiedostot tallennettuna.

  3. Minulla on Lacie:lle tallennettu kaikki kuvat joulukuun puoleen väliin saakka, siis tätä vuotta.
    Ja jossain vaiheessa tallennan taas sen jälkeiset otokset.
    Tämä riittää minulle vallan hyvin, yksinkertaista ja helppoa..

  4. Äh, ei tule millään siirrettyä kuvia talteen, vaikka on vain yksi toimiva systeemi. Pitäisi olla joku vedenpitävä järjestelmä, jolla muistaisi edes kuukausittain siirtää kuvia kovalevylle.

  5. Sooloilija,
    Jos ja kun kaikki pelaa moitteetomasti, ei ulkoisen kovalevyn käyttö ole vaikeaa. Minulla oli vanha (windows) pöytäkone aivan jumissa poikien peleistä ja minun kuvistani. Siirsin kaikki kuvani ulkoiselle kovalevylle ja aina, kun siirsin uusia kuvia kamerasta, liitin myös ulkoisen kovalevyn koneeseen ja siirsin valokuvani suoraan sinne. Näin sain vapautettua tosi paljon tilaa varsinaisen tietokoneen kovalevyltä. Lisäksi kuvat on osaksi poltettu dvd-levyille. Tuota levyiksi tekeminen mulla tökkii, koska olematon kirjanpitoni ei toimi, hah. Minä en yksinkertaisesti muista, mihin saakka olen tehnyt kuvat dvd:lle ja niin se aina jää. Tässähän olisi aihetta uuden vuoden lupaukseksi: Kuva-arkistot ja niiden kirjanpito kuntoon!

    KooTee,
    Viisautta, viisautta. Kuten tuossa Sooloilijalle selitinkin, mun toinen kopiontini on ollut dvd:t. Mutta vaikka muistaisinkin kaiken niille polttaa, nekin pitäisi muutaman vuoden välein uusia, kuulemma. Ulkoiset kovalevyt ovat kyllä paras säilytyspaikka tähän mennessä.

    Arleena,
    Hyvä! Ulkoinen kovalevy se Lacie:kin on 🙂

    Katriina,
    Osta ulkoinen kovalevy ihmeessä. Mikään ei harmita sua niin paljon kuin ikuisiksi ajoiksi menetetyt kuvat, jos sun tietokoneesi kovalevy sattuisi rikkoutumaan totaalisesti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

