Lisää nyyberöintiä

Digikameralla kuvaaminen on helppoa, eikä tarvitse kiikutella filmiä fotoliikkeisiin, niin kuin ennen todetakseen, että taas ne ruotsinlaivakuvat ovat pilalla kaikki. Ja silti niistä piti maksaa suolaista hintaa.
Nyt ostetaan kiva pokkari (mahdollisimman iisot pikselit, tiätty, zoomeista viis) ja sisään tuhansia kuvia vetävä muistikortti. (TM:stä on luettu testivoittaja.)
Kyllä nyt ruotsinlaivalla rulettaa! Frouvan drinksusta, siitä, jossa on se paperinen päivänvarjo, voi ottaa vaikka kuinka monta kuvaa, no sata nyt alkuun, eikä maksa mitään!
Ja onhan meillä huushollerskoillakin ollut jo parisen vuotta se uusin kodinkone, tämä tietokone. Se nyt on pakko olla, eihän muuten voi enää edes laskujaan maksaa? Että samalla sinne saa mukuloittensa kuvat sikin-sokin ja kaikenlaisiin kummiin epäjärjestyksiin. Eikä siihen mene aikaa ahkeralla kuvaamisella kuin muutama vuosi. Kovalevy vaan huokaa.
Tämmösenä sivuhuomautuksena; onko siellä myös pehmolevy? Taijokusenniminen? Ja jos ei ole niin miksei ole?
Entä kenen logiikalla laitetaan ”sulki”-nappula ”käynnistä”-valikkoon? Ihan asian vierestä, munhan piti puhua valokuvaamisesta.

No niin. Pokkari Ensimmäisen (Canon Ixus 500) Isoveli siis vahingossa rikkoi. Kotivakuutus tuli ystävällisesti vastaan, ja koska kehitys menee niin lujaa vauhtia eteenpäin, pistin pikkusumman vakuutusrahojen kylkeen ja ostin kesällä -06 uuden pokkarin mallia Canon Ixus 60. Se oli vuosi sitten ihan viimeisintä huutoa ja nyt sekin on jo aevan karvalakkimalli.

Mulla on tää kumma uteliaisuus kaikkia uusia kodinkoneitani kohtaan. Niihin lasketaan myös kännykät ja digiboxit. (Ainoa, mistä mä en halua tietää mitään on auto. Mä tankkaan bensaa ja täytän pissapojan tankin vedellä. Talvella sinne tulee jotain leidilasolia sekaan? Pelkkä katsastuksen ajatteleminenkin saa mut ahdistumaan ihan liikaa. Vähänkö olen tosi nainen…)

Ja siis kamerat ja minä jatkuu.
Mä opiskelin sitä pokkaria ja sehän oli syönyt pikkuseksi littu-läppyseksi vaikka mitä! Sarjakuvausta, mustavalkoo, kaikkea kummaa ja kiinnostavaa.
Sitten tuli näköpiiriin taas tää tietokone, rakas reseptitietokantani. Niille kuvillehan piti sielläkin tehdä jotain. No jotain ropasin canonin mukana tulleella ohjelmalla, mutta kyllä se siihen rajauksiin jäi, kun se(kin) kieli oli niin kummallista kiinaa. Mitenkään pärjää tämmösellä ”What’s for dinner-It’s nice to see you” englannilla.
Alkukesästä ostin sitten tarjouksesta ensimmäisen digijärkkärini. NikonD40 on malli (Juuh, on luettu lehdet, alottelijalle paras ja testivoittaja, hah!) Kompurointiahan tämä on.
Sen mukana muuten tuli cd-levyllä opaskirja, n. 130 sivua tekstiä. Yhden päivän sitä luin ja seuraavan makasin vällyjen välissä migreeni kimpussani. Kyllä semmonen paperinen manuaalikirjanen vaan on parempi, sitä voi kantaa metsässäkin mukana, paremminkin kuin tota tietokoneenrohjoo. Kun ei mulla ole läppäriä… Että mä jätin ceedeet sitten lukematta ja aloin kuvata, koska sehän on loppujen lopuksi hauskaa ja palkitsevaa. Kokeilemallakin oppii. Muistin soittaa Nikonille elokuun lopulla, lähettivät pikku kirjasen. Olen onnellinen! Ja luenkin sitä.

Taidan viimeinkin päästä asiaan: Olen kovasti yrittänyt vihkiytyä kuvaamisen saloihin ja sanastoon ja käsitteisiin. Ostanut kirjoja ja lehtiä. Vähän aikaa sitten tein digikuva-lehden nro 11/07 visan valokuvaajille (ehhehee!) Mun pojoista (8-12) sanottiin näin: ”Pienellä lisäharjoittelulla pääset jo lähelle asiantuntijoiden tasoa.”
Mä en ollut samaa mieltä, mä tiesin monta juttua, koska mä olin lukenut niistä, mutta ei se tarkoita, että mä olisin ymmärtänyt, mitä mä olin lukenut.

Esimerkki: Kysymys kuului:
-Mitä tarkoittaa aukkoluku, esim. F16?
Tiesin, että kaksi muuta vaihtoehtoa olivat väärin, ja tämä oli lukemani perusteella oikein:
-Himmentimen aukon koko on 1/16 polttovälistä.

Vielä, kun tulisi se päivä, että joku ihan kädestä pitäen näyttäisi ja neuvoisi, että mitä hemmettiä se tarkoittaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

